To skoler bliver til én


Vevo er en fusion mellem Social- og Sundhedsskolen og HF/VUC. En helt ny type skole, der viser vejen i et uddannelseslandskab, der er i forandring.

Won Won har været kommunikationsrådgiver gennem forløbet op til fusionen. 

Vevo – Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser

HF&VUC i Viborg/Skive og Social- og Sundhedsskolen i Viborg, Skive og Thisted har fundet sammen. De to uddannelser er fusioneret til en ny uddannelsesinstitution. 

Det nye fælles navn er Vevo – Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser.

Visionen er at udvikle en ny type skole, der samler et bredt udbud af uddannelser og tilbud til unge og voksne – med særligt fokus på velfærdsfagene. Som den første skole i Danmark samler Vevo erhvervsuddannelser på velfærdsområdet og almen voksenuddannelse i én uddannelsesinstitution.

”Won Won brugte mange kræfter på at forstå vores projekt, og hvad vi ville, og derfor kunne de levere budskaber og materialer, som var spot on næsten i første hug. Won Won forstod, hvad vi ville, næsten før vi selv forstod det.”

Peter Møller Pedersen, direktør, Vevo,
Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser

Frontløber i et nyt uddannelseslandskab

Den nytænkte skoletype bliver et kæmpe løft. På flere områder. Både for den enkelte elev, der får langt flere muligheder på samme skole, fordi der er flere tilbud på samme matrikel. Det individuelle forløb kan være et ekstra fag, man kan læse op. Det kan være støtte i forhold til sprog, ordblindhed eller diagnoser.

Men også for hele social- og sundhedsområdet, der mangler arbejdskraft. Med fusionen specialiserer Vevo sig på velfærdsområdet med uddannelser, forløb og HF-fagpakker, som er rettet mod job eller videreuddannelse inden for sundhed, omsorg, pædagogik og det sociale område.

Vevo står også stærkt i et uddannelseslandskab, der er i forandring. Fx kan den nye skole byde ind på samarbejde om den kommende EPX-uddannelse, fordi skolen kombinerer gymnasiale fag og erhvervsuddannelse.

Før ville jeg have tænkt, at design og kommunikation var en udgift, man kunne holde nede, fordi det jo er substansen, det handler om. Det har jeg ændret holdning til. Man sender et meget klart signal med sit visuelle design, som fortæller noget om, hvilken skole man er. Design og navn har gjort, at narrativet om den nye skole blev lettere at forstå. Vi skal stadig gentage ’the big why’ igen og igen, men det visuelle hjælper det på vej.
— Peter Møller Pedersen, direktør, Vevo, Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser

Navnet er nyt – værdierne fortsætter

Fusionen mellem de to skoler blev forberedt gennem næsten et år, og Won Won har været med i arbejdet næsten fra begyndelsen.

”Vi havde Won Won med løbende i fusionsforløbet omkring udvikling af navn, design og budskaber. Det er en proces man er sammen om, og man arbejder de rigtige svar frem i fællesskab. Vi havde selvfølgelig tænkt mange tanker på forhånd, men det er først, når man sidder i workshoppen og arbejder med det, at de præcise svar folder sig ud.”

Peter Møller Pedersen, direktør, Vevo,
Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser

Won Won har udviklet
– Navnekonkurrence
– Logo og visuel stil
– Kernefortælling
– Introkampagne

I arbejdet har vi haft fokus på at skabe noget nyt, men bære værdier og ånd med fra det gamle.

I processen har vi blandt andet afviklet en navnekonkurrence blandt lærere og elever. En involverende proces, der var med til at sikre, at det nye navn voksede op nedefra og ikke føltes som noget fremmed, der kom udefra.

”Vi brugte forløbet omkring udvikling af nyt navn og design, til intern brobygning mellem organisationerne på de to skoler, der skulle fusionere. Vi havde blandt andet en intern navnekonkurrence, som startede en snak om, hvilken skole vi skulle være sammen. Det nye navn og design blev præsenteret på et internt møde, det skabte begejstring og var med til at skabe en fælles identitet.”

Peter Møller Pedersen, direktør, Vevo,
Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser

Det nye logo, visuelle stil og kernefortælling bringer de to skolers værdisæt sammen i en ny, moderne fortælling, der ser fremad. 

Tips til navneskifte

1. Strategisk forandring
Skift navn af de rigtige årsager. Hvorfor vil I have nyt navn og er det den eneste løsning på problemet?  

2. Involver interessenter
Tag medarbejdere og andre vigtige interessenter med i processen for at skabe ejerskab.

3. Test og validér
Tjek udtale, stavning, kulturelle associationer og webdomæner. Vi anbefaler også at få en juridisk vurdering i forhold til registrering.

4. Planlæg transitionen
Læg en plan for navneskiftet med udgangspunkt i jeres målgrupper. Som oftest er det en god idé at begynde med en intern lancering og klæde medarbejderne godt på. 

5. Kommunikér åbent
Fortæl hvorfor navnet ændres, og hvordan det hænger sammen med virksomhedens udvikling.

6. Sørg for konsistens
Alt fra web-adresser, SoMe-konti og mailsignaturer til fakturaer skal afspejle det nye navn hurtigt og ensartet.

7. Aktivér historien
Brug navneskiftet som en nyhed og fortælling, der kan skabe opmærksomhed i presse og på sociale medier.

En glad mand i sort jakkesæt og hvide skjorte står indendørs, baggrund med lys, planter og moderne boligindretning.

Et stærkt brand starter med et klart blik udefra.

Vil du have en uforpligtende snak med os om jeres brand og virksomhed?
Skriv, ring eller book et møde med mig
– helt uforpligtende.

Jes Ejsing

CEO / Brand Advisor / Partner

+45 2265 3005 jes@wonwon.dk

Forrige
Forrige

Peter Larsen Kaffe

Næste
Næste

Unitek