Planeten skal reddes. Lad os starte med kaffen

Vidste du, at hvis vi ikke gør noget, så forsvinder halvdelen af alle kaffearealer i løbet af de næste 25 år? Det gør Peter Larsen Kaffe noget ved med konceptet Impactkaffe®. Won Won har udviklet navn, logo og fortælling til det særlige kaffekoncept.

Vi skal redde kaffen

Det står skidt til med kaffedyrkningen, og problemet er opstået gennem den måde, kaffe er dyrket på gennem de seneste 100 år:

Kaffeplanten vokser naturligt i skyggen af andre træer. Men træerne er blevet fældet for at dyrke kaffen mere intensivt. Kaffemarker er blevet til monokulturer, der kræver masser af kunstgødning, pesticider og vand. Monokulturer har svært ved at modstå vildt vejr og sygdomme. Det giver kaffefarmerne ringere høst og udpiner jorden.  

Hvis man fremskriver den nuværende udvikling, vil halvdelen af alle arealer til dyrkning af kaffe være ubrugelige inden 2050. Ret vildt!

Impactkaffe® fremmer skovlandbrug

Men der findes heldigvis en løsning for fremtidens kaffe. Nemlig omlægning til skovlandbrug, hvor kaffen får lov at vokse sammen med andre planter. 

Peter Larsen Kaffe har sammen med den danske agrotech-virksomhed GrowGrounds udviklet konceptet Impactkaffe®, hvor de sammen med deres kunder hjælper kaffefarmere med at omlægge monokultur til skovlandbrug.

Omlægningen starter en positiv spiral med mere frugtbar jord og flere dyr og insekter. Farmeren skal bruge mindre kunstgødning, pesticider og vand. Konverteringen til skovlandbrug binder CO2e og bidrager positivt til kaffens klimapåvirkning. Skovlandbrug betyder også, at farmerne kan øge indtjeningen, fordi de kan sælge CO2-kreditter og afgrøder fra træer og buske.

Det var vigtigt for os at formidle vigtigheden af situationen – at vi skal gøre noget for kaffen, for at sikre, at vi har kaffe i fremtiden – uden at det blev deprimerende. Det er et produkt, hvor man skal balancere på en meget smal sti. Vi ville undgå greenwashing, men samtidig formidle den forskel, produktet faktisk gør gennem genetablering af skov og natur. Won Won ramte den balance. De gjorde kommunikationen håbefuld og handlekraftig.
— Marian Lundholm, Head of Marketing, Peter Larsen Kaffe

Nuanceret, men enkel kommunikation

Won Won har hjulpet Peter Larsen Kaffe med at udvikle kommunikationen til det nye koncept.

Projektet var kendetegnet ved at være kompliceret og videnstungt stof, der skulle formidles enkelt og indbydende, men stadig nuanceret.

“Vores udfordring var, at vi skulle kommunikere nogle komplekse budskaber. Won Won hjalp os med at konceptualisere og simplificere, både visuelt og kommunikativt. Det er blevet nemt at forklare vores kunder, hvad konceptet går ud på, og hvad de egentlig køber ind i. Det er blevet et konkret koncept, håndgribeligt og salgbart.”
Marian Lundholm, Head of Marketing, Peter Larsen Kaffe

Materialerne skulle blandt andet bruges af Peter Larsen Kaffes konsulenter, som skal fortælle store og små erhvervskunder om det nye koncept.

Won Won har hjulpet med

  • Udvikling af navn

  • Design af logo

  • Udvikling af payoff

  • Kernefortælling for produktkonceptet

  • Idé til og produktion af animationsfilm

“Vi henter ekstern hjælp, når vi ikke kan løse det selv internt og når vi har brug for andre vinkler og nye øjne på en opgave. Won Wons rolle var at gøre konceptet skarpt og præcist – både kommunikativt og visuelt. De har skabt et helhedskoncept og pakket det godt ind.”
Marian Lundholm, Head of Marketing, Peter Larsen Kaffe

En glad mand i sort jakkesæt og hvide skjorte står indendørs, baggrund med lys, planter og moderne boligindretning.

Vi aner ikke om vi ville være et godt bureau for dig.

Det ved man nemlig først, når man har

  • testet kemien

  • talt om målsætninger og udfordringer

  • matchet behov mod kompetencer

Derfor er vi altid klar på et uforpligtende møde.
Skriv, ring eller book et møde.

Jes Ejsing

CEO / Brand Advisor / Partner

+45 2265 3005 jes@wonwon.dk

Næste
Næste

Vevo – Skolen for Velfærds- og Voksenuddannelser